Artykuł sponsorowany

Czym się różni księgowość od rachunkowości?

Czym się różni księgowość od rachunkowości?

Słowa „księgowość” i „rachunkowość” często bywają używane zamiennie. Czy słusznie? Okazuje się, że nie. Choć te pojęcia są ze sobą związane, to jednak nie oznaczają dokładnie tego samego. Księgowość stanowi element rachunkowości, która jednak jest znacznie szerszym pojęciem. Co dokładnie wchodzi w zakres rachunkowości i czym jest sama księgowość? Jakie usługi świadczy biuro księgowe, a jakie biuro rachunkowe?

Czym jest księgowość?

Księgowość obejmuje ewidencjonowanie posiadanych przez firmę składników majątkowych oraz źródeł finansowania. Jest to system rejestracyjny księgowości prowadzony w ujęciu pieniężnym oraz niekiedy ilościowym, obejmujący odpowiednio udokumentowane zdarzenia gospodarcze wpływające na stan majątku i źródeł finansowania.

Przeczytaj również: Rejestracja spółek kapitałowych w KRS – klucz do sukcesu w biznesie

Wyróżnia się księgowość pełną i uproszczoną. Ta pierwsza wymaga prowadzenia ksiąg handlowych, a druga ogranicza się do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów, karty podatkowej albo ryczałtu ewidencjonowanego. Biura księgowe takie jak Biuro Prawniczo-Księgowe s.c. Krystyna, Katarzyna, Adam Wawrzynek ze Śląska świadczą usługi właśnie w zakresie prowadzenia księgowości firmy.

Przeczytaj również: Czy warto prowadzić księgowość na własną rękę?

Czym jest rachunkowość?

 Rachunkowość to szersze pojęcie. Obejmuje ona następujące działy:

  • księgowość – ewidencja udokumentowanych zdarzeń gospodarczych,
  • rachunek kosztów – przeprowadzanie badań i analiz oraz tworzenie planów związanych z kosztami przedsiębiorstwa,
  • sprawozdawczość finansowa – sporządzanie sprawozdań finansowych – bilansu, rachunku zysków i strat, rachunku przepływów pieniężnych, informacji podatkowych oraz zestawienia zmian w kapitale własnym.

Rachunkowość daje ogląd sytuacji firmy z trzech perspektyw:

  • perspektywa zarządcza – informacje o finansach firmy przeznaczona dla kadry zarządzającej i pracowników, umożliwiają ocenę efektywności jej działania;
  • perspektywa finansowa – informacje o finansach firmy przeznaczone przede wszystkim dla inwestorów i kredytodawców;
  • perspektywa podatkowa – informacje o zobowiązaniach podatkowych przeznaczone dla Urzędu Skarbowego.

Prowadzenie rachunkowości wymaga stosowania zasad:

  • ciągłości,
  • istotności,
  • ostrożności,
  • memoriałowej,
  • współmierności,
  • zakazu kompensat.

Choć rachunkowość jest pojęciem szerszym niż księgowość, to w zakresie rachunkowości podatkowej biura rachunkowe i biura księgowe w praktyce świadczą te same usługi. Z pewnością jednak ważne jest wybranie biura zatrudniającego wykwalifikowanych specjalistów, doskonale zapoznanych z bieżącymi przepisami oraz doświadczonych w prowadzeniu księgowości dla firm o różnym profilu.

Przeczytaj również: Rozwój branży biur rachunkowych w Polsce: trendy i prognozy na przyszłość

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.