Artykuł sponsorowany

Metoda pomiaru czasu pogłosu w pomieszczeniach pracy

Metoda pomiaru czasu pogłosu w pomieszczeniach pracy

Pomieszczenia pracy, w których konieczne jest zapewnienie odpowiednich warunków do koncentracji uwagi, takie jak sale wykładowe, pomieszczenia biurowe czy laboratoryjne podlegają określonym wymaganiom akustycznym. W tym artykule skupiamy się więc na jednym z ważniejszych parametrów akustycznych, jakim jest czas pogłosu i omawiamy metody jego mierzenia w pomieszczeniach pracy.

Czym jest czas pogłosu?

Czas pogłosu jest jednym z podstawowych parametrów, który charakteryzuje warunki akustyczne w pomieszczeniach pracy. Określany jest on zazwyczaj dla częstotliwości na poziomie 125, 500, 1000, 2000, 4000 i 8000 Hz. W zależności od rodzaju i przeznaczenia pomieszczenia pomiary czasu pogłosu dokonywane są w nich z różną dokładnością. W związku z tym dzielą się one na:

  • pomiary precyzyjne, z użyciem dwóch źródeł dźwięku i 6 mikrofonów,

  • pomiary techniczne, z użyciem dwóch źródeł dźwięku i 3 mikrofonów,

  • pomiary przybliżone, z użyciem jednego źródeł dźwięku i 2 mikrofonów.

Jak mierzy się czas pogłosu?

W przypadku pomiarów czasu pogłosu w pomieszczeniach pracy, wykonywanych przez między innymi laboratorium badań środowiskowych SBB stosowane są głównie dwie metody - szumu przerywanego lub wyznaczania odpowiedzi impulsowej MLS. Pierwsza z nich określona jest szczegółowo w normie PN-EN ISO 3382-2:2010 i opiera się na uzyskaniu krzywej zaniku dźwięku po wyłączeniu jego źródła, które wzbudzało pomieszczenie. Źródłem dźwięku w metodzie szumu przerywanego jest głośnik, zasilany za pomocą sygnału elektrycznego w postaci szerokopasmowego szumu losowego lub pseudolosowego. Czas trwania pobudzenia pomieszczenia w tej metodzie musi być taki, by pole akustyczne osiągnęło stan ustalony, zanim rozpocznie się jego zanik. Dla uzyskania miarodajnych uśrednionych wyników tego typu pomiarów powinny być wykonywane co najmniej trzykrotnie.

Metoda wyznaczania odpowiedzi impulsowej MLS polega natomiast na pomiarze czasu pogłosu poprzez otrzymanie  krzywej zaniku przez całkowanie w odwróconym czasie kwadratu odpowiedzi częstotliwościowej. Odpowiedź impulsowa w tym przypadku może być mierzona przy użyciu źródła impulsu, wybrzmiewającego bardzo krótko. W metodzie MLS krzywą zaniku wyznacza się dla każdego pasma oktawowego przez całkowanie w czasie odwróconym kwadratu odpowiedzi impulsowej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.